“Dette er ægte originalt … generøst bevidsthedsudvidende.”
Lars Bukdahl, jurymedlem ved Munch-Christensens debutantpris
Citatet ovenfor er fra pristalen til Munch-Christensens debutantpris 2019, som Marie-Louise Hansen vandt. Hun debuterede med Olgas bog i februar 2019. Bogen er støttet af Statens Kunstfond.
Marie-Louise Hansen er født i 1973 i Odense, opvokset i Struer i Vestjylland og nu bosat i Ringsted. Hun begyndte først at skrive prosa i 2010, og debuterede som lyriker i tidsskriftet Hvedekorn i 2012. Inden da læste hun dansk og dramaturgi på Aarhus Universitet. Hun blev uddannet dramaturg i 2001, og arbejdede derefter som tekstforfatter i reklamebranchen, som dramaturg, PR-medarbejder, skønlitterær redaktør samt underviser. I 2013 valgte hun at tage orlov og tage et job som handicaphjælper, for at få mere tid til at skrive på sine egne ting.
I Olgas bog følger vi Olgas liv fra konfirmationen og til livets udgang. Det er et kvinde- og kunstnerportræt, der udspiller sig i forrige århundredes Aarhus, og er delvist inspireret af kunstneren Olga Larsen (1897-1972), også kaldet Fandens Billedmager.
Olga er en kvinde, der er fanget mellem samtidens forventninger til hende som kvinde og et stort behov for at udtrykke sig i fotografiets verden. Olga har et barnligt og skrøbeligt sind med mange indre dæmoner, men hun er samtidig en stærk kvinde, der er forud for sin tid og kæmper for at frigøre sig på flere planer.
Køb Olgas bog (indbundet udgave) i boghandlen, som e-bog eller som lydbog!
Lyt til Olgas bog som lydbog, indlæst af forfatteren, eller læs e-bogen på Ereolen.dk
Omtale af Olgas bog:
Udnævnt som værende i top-10 over nye romaner i 2019 af
litteraturprofessor Anne-Marie Mai, Radio4, Kraniekassen, Året der gik i litteraturen (programmet er desværre ikke længere online)
Interview med Marie-Louise Hansen om Olgas bog i Skønlitteratur på P1.
Omfattende portræt af Marie-Louise Hansen samt flot beskrivelse af Olgas bog på Forfatterweb.dk
“Denne romandebut er overvældende og Hansens lyriske fortid skinner igennem i de mange tekstbrud, der med sikker hånd væves sammen til en fortælling […] Den gemmer på en historie, der optager ens tanker lang tid efter endt læsning.”
Anne Cecilie Holk Pedersen, Litteraturmagasinet Standart
“Jeg bladrede frem til første tekstside og – BOOM! – oplevede straks hin søde, totale overrumpling, som er så forbandet sjælden: Dette er ægte originalt! Energisk, kompromisløst, magtfuldt mærkelig skrift … Marie-Louise Hansen tillader ikke sig selv eller os, læserne, at træde udenfor Olgas version og vision af verden, hvilket opleves som både hardcore-klaustrofobisk og generøst bevidsthedsudvidende.”
Lars Bukdahl, jurymedlem Munch-Christensens debutantpris
“Romanen er et spændende eksperiment, hvor et sanseligt og farverigt sprog bærer de barske og flyvske scener, hvor abnorme beskrivelser af kroppe indgår. Scener, hvor Olga sminker de døde, blander sig med groteske billeder, som synes at opstå i hendes fantasi … hænger man som læser på og lader sig flyde med i de vanvittige tankestrømme og billeder, er der en spændende læseoplevelse i vente med mange fine og vilde passager.”
Britta Riis Langdahl, Litteratursiden.dk
“Ambitiøs, men flagrende roman”
Birte Weiss, Weekendavisen
“At læse Olgas bog er som at stå foran et cobra-maleri … Vild Maskine hedder forlaget bag udgivelsen. Og jeg skal da love for, at der gives plads til vildskab. Det er rigtig skønt i en tid, hvor der ellers ikke er meget plads til det, som ikke har indlysende formål eller i det mindste er underholdende.”
Solvej Paabøl Andersen, Den smalle bog
“Marie-Louise Hansen formår at bruge sproget til at beskrive objekter, handlinger, situationer og følelser på en måde, jeg endnu ikke har læst før. Det var en glædelig oplevelse hele bogen igennem.”
Modspor.dk
“Interessant sansemættet sprog”
Birte Strandby, Bogvægten.dk